Anmeldelse af BAKAOS - af Poul Brasch, Billedmager og skribent på Kunstavisen

Anmeldelse af BAKAOS

af Poul Brasch, Billedmager og skribent på Kunstavisen. 
Til bogen '101 Kunstnere 2017'

"Hvis livet og verden ikke var fuld af ufred, tilpasning, regler og regninger til den første.

Hvis bare vi kunne være menneske blandt ligesindede, i en livgivende natur på en sund moder jord og forplante os til den fortsatte fortælling.  

Hvis et menneske kunne føle sig lykkelig og gøre alt i hjerterytme takt, følge sit sande jeg, forblive unik, elske og blive elsket for den man er… sådan som det var planlagt engang af vores alles skaber, … den oldgamle DNA urkraft som han plantede nænsomt, dybt i vores indre. Vi ved godt det er der, men vi overhører ofte stemmen indefra.

Livsglæde, den frie bevægelighed og tankers mangfoldighed, frodighed i rytme og farver. Det umiddelbare, den pludselige indskydelse, det intuitive og sådan er jeg, … så er Barbara Kaad Ostenfeld alias kunstneren BAKAOS, tættere på skaberen end mange af os andre.

Ikke smart, ikke trendsættende… slet ikke minimalistisk blottet for tanker og følelser.

Det er Aboriginal så og sige. Oprindelig, narrativ, ekspressionistisk, surrealistisk, spirituelt og kærligt symbolladet. Det er ikke nemt, at sætte i bås ud fra et kunsthistorisk aspekt. Det er altfavnende og absolut en del af charmen.

Mest af alt er Barbara Kaad Ostenfelds kunst en hyldest til samhørighed, respekt blandt alt og alle der lever. Barbara Kaad Ostenfeld siger, det er et fantasiunivers. Måske en fantasi - det oprindelige har svære kår i et moderne samfund, hvor der kun er to veje, op - og fremad. Alt andet er naivt i denne kontante verden.

Den mexicanske malerinde Frida Kahlo er helt sikkert sjæleven med Barbara Kaad Ostenfeld. Synes i hvert fald der males med feminint hjerteblod, plus lidt akryl og paintmarker.

Paintmarkere er et bærende media i Barbara Kaad Ostenfelds kunst. Værkerne tegnes. De har en udpræget detaljerigdom. Der streges og prikkes i en meditativ og drømmende tilstand. Det allerbedste er, at de smitter. Værkerne rammer… når helt derind og vækker os. Spiller hjerterytmer på vores urgamle, evolutionens DNA strenge.

 Barbara Kaad Ostenfelds kunst, rekonstruerer vores sande natur og vi smiler derved.

Poul Brasch

Billedmager/Skribent på Kunstavisen

Language
English
Open drop down